Da administrasjonen i Forum Jæren ønsket et nytt selskap til å håndtere datasystemene på huset, valgte daglig leder Tommy Kvia å gå for en gammel kjenning som han visste kunne levere.
– Jeg har hatt Tommy som kunde tidligere, og han var tydeligvis fornøyd med jobben vi gjorde. Det vi nå skal gjøre på Forum Jæren er først og fremst å få oversikt over hvordan ting er blitt satt opp tidligere og dokumentere det, og så se på hva som kan forenkles, hva som bør forbedres, og hva som må forandres, forklarer Richard Aleksandersen.
Målet er at datasystemene som er på plass i dag skal videreutvikles steg for steg.
– Det trådløse nettverket er fra 2008, og det har vært mye utvikling siden den gang, så vi skal jobbe med å bygge opp en ny løsning der. Når det gjelder det kablede nettet, så består det egentlig av flere virtuelle nett som garanterer at hver leietaker har sitt avgrensede område. Det skaper sikkerhet og trygghet for at kun de har tilgang til filene der. I tillegg vil vi gjerne etablere et lager for reservedeler. Da vil ikke leietakerne måtte sitte uten nett i tre dager mens vi venter på deler om noe skulle gå galt. Forum Jæren skal være topp moderne når det gjelder datasystemer, og leietakerne her skal ha det de trenger til enhver tid, sier han.
Vil du leie kontor på Forum Jæren? Les mer her.
Skal løse utfordringer
– Den største utfordringen har vært å sette seg inn i hvordan systemet er satt opp i dag og adoptere den tankegangen for å best mulig kunne skape enklere og bedre løsninger som er lett å vedlikeholde. Vi er også kjent med at det er enkelte trådløse utfordringer, og vi vil, i samråd med Tommy, løse disse utfordringene på en god måte, sier IT-konsulenten.
IT-konsulenten kan fortelle at det så langt ikke er mange Forum Jæren-brukere som har tatt direkte kontakt med ham når noe er feil med datasystemene, men mener det har sin naturlige forklaring.
– Først og fremst er det nok mange som ennå ikke vet at vi har fått ansvar for dette, men jeg har også forstått at slik det fungerer her på huset er at
om noe er galt, ringer man Sjur. Det er for så vidt greit for meg, men vi vil gjerne bli en inkludert aktør her på huset og knytte kontakter, så det er bare å ta kontakt for å høre hva vi kan hjelpe med, inviterer Richard, som sier at han også kan bistå med å installere drivere for de som trenger tilgang til fellesprinter.
IT viktig i alle bransjer
Lan-x har hovedkontor i Sandnes, men server kunder over hele Norge med tjenester som blant annet systemintegrasjon, datadrift – enten lokalt hos kunde eller sentral løsning, og beredskapstjenester, samt salg av programvare og maskinvare.
– Vi har kunder i de fleste bransjer, og felles for alle er at det er viktig for dem at IT-systemene fungerer til enhver tid. Slik er det også for alle aktørene som holder til på Forum Jæren. Vi er såpass små at vi sørger for at alle våre kunder uansett størrelse blir hørt og ivaretatt. Mange små og mellomstore bedrifter jeg snakker med som har eller har hatt litt større IT-leverandører føler at de forsvinner litt i mengden. Vårt fremste mål er fornøyde kunder, og det jobber vi hardt for å levere.
Nå søker selskapet, som nylig åpnet eget kontor i sjette etasje på Forum Jæren, flere kunder på huset og i jærdistriktet.
– Jeg tror at de fleste bedrifter ønsker nærhet til de som drifter IT-systemene deres, slik at det går enkelt og raskt å ta hånd om eventuelle problemer som måtte dukke opp. Nå som vi har funnet plass her på Forum Jæren har vi mulighet til å være enda tettere på våre kunder her i distriktet, fastslår Lan-x-mannen, som tror denne nærheten også vil trekke til seg flere nye kunder.
Vil din bedrift etablere en base på Jæren? Ta kontakt med Forum Jæren!